15 January, 2009

Banning for the sake of security??

Seriously aku tak sangka dalam dunia masa kini still ada orang yang berfikiran kolot and pikir yang bukan2 pasal appearance seseorang.
Hujung pangkal die macam nie, aku bukak laptop nak check email. So bukakla yahoo punya homepage as aku pakai yahoomail. tapi disebabkab aku duk kat Australia, die punya homepage yang bukak pun yahoo Autralia la. Then aku terpandang die punya news headlines yang suka highlight menda2 yang sensasi nie, punyala terkejut sebab the first headline says :
"Retailers call for ban on hijab, hoodie"
Sbenarnya xdela terkejut sangat sebab banyak je kes mat saleh tak boleh terima orang pakai tudung in public. Macam kes kat France brape tahun lepas yang ban orang Islam pakai tudung kat sekolah. Tapi tak sangka benda tue ada kat sini jugak. Dahla yang wat comment tue radio announcer Brisbane.
Bila terpandang tue, macam2 perasaan timbul tapi mostly rase sedih and nak marah pun ada. Ada ke die kate nie bukan pasal agama tapi pasal keselamatan sebab banyak org jahat kat oversea (luar Aussie) guna hijab as disguise nak commit crime. Tak patut betul die cakap macam tue, ada ke die judge orang melalui rupa. Suka betul la buat andaian yang tak masuk akal, suka betul la kaitkan orang Islam dengan menda2 yang negative nie. Hisy..nak marahnya.
Nasib baikla orang dari retailer association bangkang menda nie. Dia kate comment tue menunjukkan si komen tue takut dengan orang asing and tak mature. Orang2 retail nie pun kata seseorang patut dibenarkan pakai dorg punya cultural dress kat dalam kedai.
Hisy tula..payah tol duk ngan community yang bukan Islam nie. Ade je menda yang dorg nak cari pasal. Hopefully menda2 macam nie xde lagi in the future. Rase tak selamat tol nak duk kat bumi yang majoritynye orang kafir nie. Cepatla abes study aku nak balik Malaysia cepat2. (homesick mode..hehe)
Till then~

2 says:

Liyana Jaafar said...

huhu. seriously. kat oz aku penah kene kaco ngn mat saleh bnyk kali dah. ari tuh siap ade org point tgn kat aku n sebut the word 'terrorist'. hampeh tul. aihh.

Anonymous said...

seriously??naseb baek aku x penah kene pape..risau gak sbenanye..hehe